تاريخ : | | نویسنده : apedia
نکاتی راجب تعمیر و نگهداری خودرو

تعمیر و نگهداری خودرو (1)


معاینه فنی اتومبیل از مهمترین کارهایی است که باید رعایت شود تا خودرویی سالم داشته باشید و عمر آن را افزایش دهید و نیازی به تجهیزات تعمیرگاهی و کارگاهی پیدا نکنید در ادامه نکاتی برای سالم نگه داشتن خودرو میگوییم که امیدوارم استفاده کنید



زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

شاید بارها شنیده باشید که فلان روغن موتور را در 5000کیلومتر ویا 10000 کیلومتر باید تعویض کرد.ملاک این زمان کارکرد چیست؟وبه چه دلیل این زمان برای روغنهای مختلف متفاوت است .


چرا روغن موتور باید تعویض گردد:


روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و اب و سوخت خام قرار دارد.لدا روغن پایه ان شروع به الوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می نمائید.و از طرفی مواد افزودنی ان نیز رفته رفته مصرف می شوند.مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین ;یک لیتر اب تولید می شود که مقداری از ان به صورت بخار از اگزوز خارج می شودو مقداری از ان نیز به روغن اضافه می شود.


بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است.در صورتیکه عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشدمی باید ان را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ;دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.


سرب موجود در بنزین که برای بهسوری بهتر به بنزین اضافه می شد پس از ورود به روغن باعث اکسید شدن سریعتر روغن می گردید.در حال حاض این ماده از بنزین موجود در کشور حذف گردیده است.بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم یک احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می گردد.استفاده از بنزینهای سوپر نیز این مورد را تاحدودی کاهش می دهد.


در زمان تعویض روغن بهتر است در هر دوره یا هر دو دوره فیلتر و جدا کننده ها را نیز تعویض کنید و تله آبگیر را نیز یا خالی کنید یا تعویض کنید.


تعمیر و نگهداری خودرو (3)


دلایل سوختن دینام

گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور وبه مدار امدن دور فن ثانویه با حداکثر دورمی گردد ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو وبه طبع ان باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه ان پایین امدن قدرت تولید برق دینام می گردد.


وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردنند.این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید. به دلیل پایین امدن دور موتور; دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین میگردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.


پیشنهاد می گردد:


1-از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل 65امپر) است استفاده گردد.


2-در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود2000دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.


3-دور فن کولررا حدالامکان در پایین ترین درجه ان قرار دهید.


4-شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد.


5-از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید و تنظیم نور چراغ را هر ماه انجام دهید.
6-شارژ و تست باطری را هر 3 ماه انجام دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
  نکات مهم جهت استفاده بهینه از کولر
همیشه زمانی که ماشین ثابت است کولر را روشن کرده و سپس حرکت کنید.
اگر در حرکت خواستید کولر روشن کنید ،ابتدا وضعیت دنده را بصورت خلاص در آورده سپس دکمه کولر را بزنید.
گاز بنزن سرطانزاست و در فصل گرما از داشبورد خودروهایی که در آفتاب هستند ساتع میشود ،بنابراین پس از روشن کردن خودرو و کولر ، جهت تهویه هوای داخل کابین ،چند دقیقه شیشه ها را پایین بکشید.
خودروهایی که فن آنها برقی است ،حتی زمانی که آمپر آب ماشین پایین میباشد ،لحظه ای که کولر روشن میشود بایستی فن یا فن ها با دور تند شروع به کار کنند و اگر به هر دلیل این امر اتفاق نیوفتد ، فشار گاز در سیستم بالا رفته و در بیشتر موارد منجر به تخلیه گاز میشود.
داخل موتور ماشین رله ها و اجزای برقی مختلفی وجود دارد ، کارواش با فشار آب میتواند در کار این اجزا اختلال ایجاد کند و موجب خرابی کولر ویا از کار انداختن برق فنها شود، بنابراین سعی شود شستشوی موتور بندرت انجام شده و بیشتر به شستشوی رادیاتورها اقدام شود.
اگر مبرد خودروی شما گاز12 R میباشد ،روغن این مبرد نیز 12R است و تزریق مبرد134 Rبه این سیستم موجب لجن شدن روغن 12 Rو در نهایت خرابی کمپرسور میشود و بلعکس.
در مناطق گرمسیری و شرجی رادیاتور داخل کابین( اواپراتور) به علت گرد و خاک موجود در هوا ، باید سرویس و شستشو شوند و اینکار موجب بازدهی بهتر کولر و نیز سالم ماندن رادیاتور میباشد.
اگر در کار یکی از قطعات کولر (مثلا شیر انبساط )، مشکلی پدپد آمده وگاهی از زیر داشبورد صدای صوت به گوش میرسد و یا موجب کم و زیاد شدن نسبی برودت میگردد و چون هنوز سرما تولید می شود ، شما در صدد رفع خرابی بر نمی آیید و با استفاده کولر در این وضغیت موجبات ضعیف شدن کمپرسور را فراهم میکنید.
قرار دادن رله یا آفتاماد سر راه برق کمپرسور بصورتی که برق آفتاماد مستقیما از باطری گرفته شود موجب عمر بیشتر بوبین برقی کمپرسور میشود و در مواردی مشکل قطع و وصل زیاد کمپرسور نیز گرفته میشود.
شارژ کولر باید هر ساله صورت گیرد تا بازدهی کولر بالا رود.
با استفاده از یک عیب یاب و نشت یاب از سلامت سیستم برق خودرو خود اطمینان حاصل کنید

تعمیر و نگهداری خودرو (4)


  درجه حرارت بالای موتور و رابطه ان با کاهش مصرف سوخت

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود(از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای 90 درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند.متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت بالا می گردد.خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل دماهای بالای 100 درجه رادارند.
تعویض تسمه تایمینگ موتور

یکی از قطعات موتور که میباید در زمان معین خود یعنی 60000کیلومتر تعویض گردد تسمه تایمینگ موتور است.


دراکثرخودروهای امروزی(بجز پژو2000)درموتور انها تاج پیستون صاف بوده و در صورت خرابی تسمه و از تایم افتادن موتور بلافاصله سوپاپها با سطح پیستون برخورد می نمایند.


که علاوه بر خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها باعث صدمه جدی به سیلندر و سرسیلندر خواهد شدکه هزینه تعمیراتی بیش از 500000تومان را به دنبال خواهد داشت.در این حالت موتور خاموش شده و تحت هیچ شرایطی روشن نمی گردد و می باید با یک جرثقیل و یا بکسل کردن ان را به تعمیرگاه منتقل نمایید.


لذا پیشنهاد میگردد حتما این تسمه را در زمان اعلام شده از طرف سازنده خودرو;تعویض نمایید تا از این خسارت جدی و خطرناک جلوگیری گردد.


علیرغم اینکه تسمه تایمینگی که من برای خودروی خود در این کیلومتر تعویض نمودم کوچکترین خرابی نداشت ولی به به دلیل اینکه هزینه تعویض تسمه پایین تر است و ریسک توقف موتور نیز پایین می اید این تعمیر پیشگیرانه را انجام دادم. (قیمت تسمه در حدود 15000تومان ;دستمزد 15000تومان وصرف حداکثر یک ساعت زمان برای این تعویض)


توصیه میگردد از مرغوبترین تسمه تایم در بازار استفاده گردد.چون استفاده از یک تسمه نامرغوب باعث جداشدن دندانه های تسمه خواهد شد .و موتور بلافاصله از تایم خارج خواهد شد و اتفاق فوق به وجود خواهد امد.


بهتر است در زمان تعیین شده یا حتی زود تر به یک مکانیکی مراجعه کنید و تسمه تایم خود را تعویض کنید.به نیکته نیز توجه کنید که به یک مکانیکی خوب مراجعه کنید تا با یک جک مناسب خودرو شما را بالا ببرد اکثر مکانیکی ها از جک پارکینگی یا جک قیچی استفاده میکنند که بهتر است از جک دو ستون یا جک چهار ستون استفاده کنند که امنیت کار بالا رود و همچنین خودرو شما در خطر سقوط قرار نگیرد.



تنظیم باد


خطرات ناشی از عدم تنظیم باد لاستیک
لاستیک‌های خودرو باید به میزان توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شود. مهم‌ترین عامل سلامتی لاستیک خودرو هوا است که آن هم (تقریبا) رایگان است.فشار باد مناسب، قدرت لاستیک را در برابر نیروی وزن و شرایط مختلف رانندگی، مانند ترمز کردن، شتاب گرفتن و… بیشتر می‌کند. بهترین وضعیت لاستیک، با فشار باد مناسب مهیا می‌شود در این بین استفاده از گاز نیتروزن که به وسیله دستگاه نیتروژن ساز ساخته میشود برای لاستیک‌های خودرو توصیه شده است

اگر فشار باد خیلی زیاد باشد، چه مشکلاتی ایجاد می کند:
1 . باریک شدن سطح تماس لاستیک و جاده، کاهش قابلیت‌های لاستیک و پایداری آن
2. سلب آرامش و راحتی در رانندگی
3. ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی
4. از بین رفتن قابلیت جذب نیرو‌های وارده از جاده به لایه‌های میانی لاستیک و افزایش آسیب‌پذیری آنها
5. تمایل زیاد به جدا شدن لایه‌های لاستیکی در زمان گرم شدن لاستیک، به دلیل تجمع نیروها در مرکز آج‌ها

اگر فشار باد کم باشد، معایب زیر ظاهر می‌شود:
1. زیاد شدن مصرف سوخت به دلیل افزایش سطح تماس لاستیک با جاده
2. سفت شدن یا انحراف فرمان به یک سمت در هنگام کم ‌باد بودن چرخ‌های جلو
3. ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج‌ها
4. بروز خطر جدی با بالا رفتن بیش از اندازه دمای لاستیک در زمان حرکت به دلیل تغییر شکل زیاد در ناحیه تماس لاستیک با جاده و افزایش احتمال جداشدن لایه‌ها .
برای تعویض لاستیک های خودرو سعی کنید از دستگاه لاستیک درآر استفاده کنید و بالانس چرخ ها را نیز فراموش نکید.

رپورتاژ
رفع جای جوش صورت با سابسیژن
میز و صندلی تالاری
لیپوماتیک
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
چگونه راننده دینگ شویم؟
روغن خراطین اصل
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
اهواز چت
انجام پایان نامه مدیریت
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
نمایندگی برندها در ایران
نحوه کاشت ابرو و مزایای آن
سامانه جامع مشاغل شهرری
برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای توسط رایتک
تومور اربیت ، علائم ، درمان و جراحی آن ها
قیمت لپ تاپ | قیمت تبلت | قیمت قطعات کامپیوتر
بزرگترین شرکت باربری در استان تهران

لینک های مفید
افزایش فالوور اینستاگرام | آموزش مجازی | جوش فلزات | تجهیزات تالار | کاغذ دیواری | کاغذ دیواری | فلزیاب |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.